| EVENT:
| TID:
| PLATS:
Linda Jankowska | Bilder och meddelanden
Hanna Hartman – Message from the Lighthouse (för slagverk och bandstämma)
Sam Salem – The Raft Breaks (för violin, elektronik, bandstämma och video)
Om Linda Jankowska och hennes tankar om musiken hon framför under Kalvfestivalen 2021
”Ibland undrar jag hur det mänskliga uttrycket och kommunikationen skulle vara om vi bara fick en miljon ord att säga under hela livet. Skulle vi utvecklas till att vara telepatiska? Skulle vi vara mycket bättre på att modulera energi med ren avsikt? Att arbeta med ljud är för mig det närmaste jag kan komma denna alternativa utveckling av mänsklig utveckling. Ljud omger oss hela tiden, därför finns musik överallt, låt det vara när du öppnar ett fönster eller värmer upp olja i pannan. Varje ljud har en uttrycksfull potential, men är vi anpassade nog för att förverkliga det genom noggrant lyssnande? Att uppmärksamma världen på andra sätt än mänskligt prat är inte bara ett sätt att leva och en paus från informationsöverbelastningen utan också en port till att delta i en alternativ berättelse.
Musiken jag valde att presentera i Kalv fokuserar på begreppet ljud som bärare av kunskap och lyssnande som kommunikationsform. Hanna Hartmans Message from the Lighthouse är, som Jonny Axelsson (för vilken stycket skrevs) sade: ”arkaiskt på ett sätt”. Ljuden från stenar och metall, som återkommer kontinuerligen, hjälper dig att slappna av under framförandet. På en och samma gång är man musikern och lyssnaren, jag framför och samtidigt är jag helt enkelt där och deltar i att lyssna med publiken.
Pierluigi Billones Equilibrio.Cerchio (som framfördes i Kalvs kyrka under torsdagskvällen) är rik på små, nästan inre förändringar av violinsträngens fiber och ljud under hela dess 40-minutersperiod. Verket visar inte bara en annan typ av violinvirtuositet utan hyllar också den ceremoniella, meditativa och kollektiva sångpraxis som finns i den tibetanska buddhismens kultur.
Sam Salems The Raft Breaks är en psykogeografisk utforskning av ljudvärlden i min barndom; för att samla material till verket reste vi tillsammans till min hemstad Poznan och gick runt och lyssnade på platser som är meningsfulla för mig. Nu när jag övar stycket är det som att förflyttas i både tid och rum, eftersom jag varseblir ursprunget till verkets olika delar.
Carola Bauckholts Doppelbelichtung (som framförs i samband med söndagens pilgrimsvandring) skapar en möjlighet att föreställa sig hur kommunikation mellan (djur)arter kan låta. Violinens ljud kan lätt förväxlas med fågelsång.
Hanna Hartmans BUG (som för den trägne festivalbesökaren kommer ljuda fram på en oväntad tid och plats) skildrar i ljudande form lekfullt en konversation mellan en insekt och en människa genom vårt grundläggande, men ändå lite underutnyttjade kognitionsverktyg – känselsinnet. Genom att flytta brickor och plastbilder över två korrugerade plastskivor ser Hartman en annan möjlighet till kommunikation som kan vara tillgänglig för oss om vi väljer att lyssna annorlunda. Dmitry Efremovs nya verk är fortfarande i sitt vardande när jag skriver dessa ord, men ett som jag är intresserad av att utforska och se födas tillsammans med publiken. ”
The Raft Breaks – “År 2017 reste jag till Poznan med Linda Jankowska för att samla material till The Raft Breaks. I enlighet med författaren Iain Sinclair deltog vi i vår egen handling av ”ambulerande spådom”, där Lindas liv låg till grund för vår karta och våra vägval kom till utifrån hennes minnen därav. Vi spelade in handlingar och atmosfärer. Det slutliga verket befinner sig inom sig själv: det är privat, psykogeografiskt och mytologiskt. En fiol dyker upp ur en plastpump. En skog knakar. En dialog mellan levande och döda omsluter oss. men plötsligt bryts balansen. En storm tornar upp sig: vi förvånas över dess skönhet även mitt i sin överväldigande kraft.”
– Sam Salem