MENU CLOSE

Dmitri Kourliandski

Liksom Clara Iannotta inledde Dmitri Kourliandski (f.1976) sin musikaliska bana som flöjtist, pådriven av föräldrarna redan från 5-årsåldern. Under utbildningen på Tjajkovskij-konservatoriet i Moskva inträffade den händelse som av en slump skulle föra in honom på tonsättarbanan. I samband med en förberedande provspelning i Paris spelade han sönder läpparna och visste plötsligt inte, efter femton år med en tydligt utstakad väg framför sig, vad han skulle göra i livet. Enligt Dmitri Kourliandski själv var komposition aldrig ett alternativ, men på skolan upptäckte man hans talang och det blev flera års studier med Leonid Bobylev. Under dennes ledning erhöll han 2003 Gaudeamuspriset – en av världens äldsta och mest prestigefyllda tonsättartävlingar – för sitt vokalstycke Innermost man.

Dmitri Kourliandski kände tidigt att han inte ville komponera efter bestämda modeller och sökte en friare riktning. Sedan 2004 kallar han sina verk för ”objektsmusik”, vilket inte ska förväxlas med objektivitet utan istället handlar om att hitta existerande strukturer utanför honom själv, i motsats till det subjektivt påhittade. Detta koncept hänger tätt samman med Dmitri Kourliandskis syn på musiken som ett visuellt fenomen, helt befriat från tid och utveckling. Men till skillnad från Clara Iannottas konstnärskap avses inte fysiska rörelser utan de faktiska föremålen – objektsformerna – som succesivt dyker upp allteftersom ögonen vänjer sig vid skaparprocessens initiala mörker.

Dmitri Kourliandski rör sig sömlöst mellan musikformerna. Repertoaren omfattar alltifrån musik för soloinstrument och orkester (The Riot of Spring) till musikteater, filmmusik (Aelita) och en egen variant på electronic dance music (EDM) i duon KGXXX tillsammans med ljudkonstnären Andrey Guryanov. Värt att nämna är också hans arbete på olika fronter ute i samhället för att främja tonkonsten – men så menar han ju också att musik inte går att särskilja från livet. Bland de många bedrifterna kan nämnas grundandet av den första ryska tidskriften för nutida musik år 2005 (Tribune of Contemporary Music) och kompositörsnätverket Structural Resistance (StRes). Han är även verksam som lärare och ger regelbundet föreläsningar och masterclasses runtom i Europa. Ändå är kanske Dmitri Kourliandskis mest betydande insats inrättandet av International Young Composers Academy i staden Tjajkovskij, Perm, år 2011; en viktig institution i rysk samtida musik som varje sensommar samlar lovande tonsättare från hela världen.

Fredrica Roos