| EVENT:
| TID:
| PLATS:
Konsert | Christina Meißner
[konsertintroduktion 18.00 | församlingshemmet]
Vem var Hildegard av Bingen, och vad är det som är så speciellt med hennes musik? I en kortare introduktion får vi höra lite om kvällens konsert, och det dialogprojekt mellan Hildegard och nyskrivna verk som Christina Meißner på denna konsert ger prov på.
Christina Meißner | Ispariz. Plus.
Om konserten
Cellisten Christin Meißner har de senaste åren varit uppslukad av Hildegard av Bingens 1000 år gamla musik. Hennes antifoner och hymner har transkriberats och tolkats genom cellokroppen. Bingens lovsånger har Meißner även låtit speglas genom samtiden; i ett antal nyskrivna verk låter hon dagens tonsättare inspireras och beröras av de medeltida tonerna. En första dubbel-cd släpptes under 2020, Ispariz. En vision. Ispariz, ett av de dryga 1000 ord av Bingens hemliga språk, lingua ignota, som finns bevarat, och vars betydelse är ungefär ande. Projektet fortskrider och under kvällens konsert får vi ta del av ett axplock av dess landvinningar i en sömlös alternerande vandring från 1100-talet till 2000-talet.
Program
Hildegard av Bingen – O frondens virga
Sofia Gubaidulina – från Hildegard av Bingens visione [1994/2019]
Hildegard av Bingen – Aer enim volat
Martin Rane Bauck – The air from afar [2018]
Hildegard av Bingen – O deus, quis es tu
John Palmer – Lux Ardens [2022]
Lisa Streich – FLEISCH [2017]
Hildegard av Bingen – De Sancta Maria – O splendidissima gemma
Om Christina Meißner
Christina Meißners cellospel framkallar en musikupplevelse som är inspirerande och transcederande på en och samma gång. Hennes konserter är en hyllning till livet där musik är den ultimata rösten för existentiella värden. Meißner utmärks av djärvheten i hennes virtuositet, en fängslande repertoar och en fascinerande teknik som tar lyssnaren till okända, fantastiska, platser.
Christina Meißner är en av grundarna till Ensemble Klangwerkstatt Weimar, och har under åren fördjupat studiet av den samtida musiken genom samarbeten med bland annat Isang Yun, Toshio Hosokawa, Georg Katzer, Isabel Mundry, Helmut Lachenmann, Rebecca Saunders, René Mense och Georg Crumb.
Meißners musicerande finns dokumenterat på en mängd cd-skivor, i alltifrån kammarmusik till flera soloskivor med musik från medeltiden till det helt nyskrivna.
Program notes
Martin Rane Bauck – The air from afar [2018]
The air from afar is based upon Hildegard of Bingen’s (1098–1179) hymn Aer enim volat.
According to Hildegard, who didn’t lack any of the confidence typical of a medieval theologist, Adam knew angelic song before the fall of man, and «he had a voice that sounded like the monochord». Despite being sent into exile, we still possess traces of this primordial peace and innocence, and when we listen to music, we are reconnected with this original state and send forth a lamentation.
Whether one believes in this or not, the imagery is striking. And The air from afar is based upon this idea of putting oneself in contact – through the noise of sound – with distant music, distant songs, distant voices, distant air – with a mythic beginning, and with the 12th-century hymn of Hildegard.
Aer enim volat
Die Luft nämlich fliegt
und versieht ihren Dienst mit allen Kreaturen
und das Firmament hält sie
und die Luft wird durch seine Kräfte genährt.
er nim volat
et cum omnibus creaturis officia sua exercet
et firmamentum eum sustinet
ac aer in viribus istius pascitur.
John Palmer – Lux Ardens [2022]
”Karitas habundat de imis excellentissima super sidera atque amantissima in omnia quia summon regis osculum pacis dedit.”
(Love flows everywhere, raised from the depths above the stars and supremely fond of everything, for it has given the kiss of peace to the supreme king.)
- Hildegard of Bingen
Inspired by a vision of the medieval mystic Hildegard of Bingen, Lux Ardens explores the burning light as a metaphor for dramatic sequences of images. Hildegard experiences cosmic relationships as a tension between malice and goodness, life and death, sin and redemption. In Lux Ardens, nine short melodic fragments of Hildegard’s chants develop into secret melodies as well as superimposed harmonies that unfold in diverse timbres and changing form.
Lisa Streich – FLEISCH [2017]
FLEISCH attempts to to focus on the interface between man-made flesh and metal nail. The causative pain that throbs, is constant, dissipates or moves to other levels where the pain is only secondary.
The beauty of the soft, fine flesh branched by blood vessels and the inescapable coldness, sharpness and hardness of the nail that bores through the flesh.
An excerpt, as it were, of a brief moment in a painting, a time: a presence.