Den svenske pianisten Jonas Olsson har etablerat sig som en av de mest äventyrliga pianosolisterna på den skandinaviska scenen för ny musik idag. Efter att först ha studerat för Hans Pålsson i Göteborg, avslutat med ett solistdiplom och debuterat med Göteborgs Symfoniker 2007, flyttade han till Tyskland för ett år vid International Ensemble Modern Academy i Frankfurt, följt av två år med Pierre-Laurent Aimard i Köln, där han specialiserade sig på samtida solorepertoar. En annan central lärdom kom från det intensiva arbetet med Pierre Boulez som medlem av Lucerne Festival Academy mellan 2006 och 2009, där han tog sig an flera stora solopartier, bland annat ”sur Incises” och ”Répons” av Boulez och ”Des canyons aux étoiles” av Messiaen.
Jonas är baserad omväxlande i Sverige och Tyskland och har ett fullspäckat konsertschema med framträdanden på stora scener som Lucerne Festival, Klavierfestival Ruhr, Aldeburgh Festival, Carnegie Hall och NY Phil Biennial. Bland de senaste höjdpunkterna kan nämnas Boulez sonater i sin helhet (Köpenhamns Klang Festival 2015), en porträttkonsert med Rebecca Saunders (Aldeburgh Festival 2016) och en serie konserter med fokus på Sciarrinos och Xenakis pianoverk (Klang Festival igen, 2021 och 2022).
Jonas repertoar omfattar ett stort urval av verk av de viktigaste tonsättarna från det sena 1900-talet som Boulez, Stockhausen, Messiaen, Berio, Nono, Ligeti, Carter, Lachenmann (som han har haft ett nära samarbete med vid flera tillfällen), Xenakis, Ferneyhough och Sciarrino. Lika viktigt är hans engagemang för en yngre generation tonsättare, ofta i nära samarbete med utforskandet av nya speltekniker.
Jonas är en av grundarna av den Göteborgsbaserade nutida musikensemblen Mimitabu och arbetar sedan 2016 på heltid som repetitör på Norrlandsoperan i Umeå.