MENU CLOSE

Johannes Landgren

Johannes Landgren är född i Arjeplog. Han fick sin musikerutbildning vid Musikhögskolan (nuvarande Högskolan för scen och musik) vid Göteborgs universitet där han examinerades som organist, körpedagog, diplomorganist samt fil Dr. Han har turnerat runtom i världen, från Kalifornien i väst till Sibirien i öst, och har spelat in över 35 CD-skivor inom vitt skilda genreområden. Hans konsertverksamhet inkluderar samarbeten med bl. a Per Anders Nilsson, Håkan Lewin, Anders Hagberg, Daniel Berg, Helena Ek, Amanda Sedgwick mfl. Landgren är frilansande musiker och dirigent. Han har också tjänstgjort som professor och prodekan vid den Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet samt fram till i sommar verksam som professor och t f rektor vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. 

Mer info om artisten:

EVENT
Konsert

TID
Torsdag
8 augusti
22:30  

PLATS
Kalvs Kyrka

I – FÖRLÅTELSEN, ENKELHETEN, NATUREN

Meditation för orgel, saxofon och elektronik – svit i sju delar 

Konsert | Mark Tatlow, Per-Anders Nilsson och Johannes Landgren 

Del I. 

Festivalens första pilgrimsord, Enkelhet, speglas först i relief mot Haydns musik och leder över i en nattlig improvisation mellan Johannes Landgrens orgelspel och Per- Anders Nilssons saxofon och elektronik där vi redan första natten får träda in i en konsert som genomsyras av pilgrimstemat.  

 

Josef Haydn: Sonata I. Largo. Jorden talar till sin skapare:   
”Förlåt alla människor, de förstår inte vad de gör mig…”  
— ett medmänskligt, djupt och enkelt budskap, framfört av naturen.   
Är vi jordens vittnen?  

 

Del II. 

Med inspiration från pilgrimens sju ledord har Johannes Landgren och Per Anders Nilsson, speciellt för Kalvfestivalen, satt samman en svit av nytt, gammalt och lånat material. Musiken har en ambient och minimalistisk karaktär, där lyssnaren själv kan välja hur man lyssnar; att lyssna aktivt och / eller låta sig omslutas av musiken och försjunka in i sina egna tankar. Och kanske till och med slumra till en stund. Pilgrimens nyckelord gestaltas i sju olika stycken / ramverk för improvisation med olika karaktär. Meditationen innehåller följande musik: 

 

Enkelhet: Svävningar är en improvisation för orgel och liveelektronik. Utgångpunkten är en svävande ton i rummet, tonen A = 220Hz, en sinusvåg utan övertoner, en slags ljudande elementarpartikel som allt ljud är uppbyggt av, det kan inte bli enklare.  

Frihet: Key Points. En förprogrammerad elektronisk fras utgör en fast punkt, ett ljudande ankare att improvisera över med regeln att strikt hålla sig till föreskrivet tonförråd. Frihet från frihet att välja. 

Tystnad: In a Silent Way av Joe Zawinul är en modern jazzstandard från Miles Davis album från 1969 med samma namn.  

Bekymmerslöshet: All That is the Case av Per-Anders Nilsson är inspirerad av första satsen i Wittgensteins Tractatus Logico–Philosophicus: Världen är allt som är fallet. 

Långsamhet: Improviserat orgelsolo av Johannes Landgren. 

Andlighet: Sänd ditt ljus och din sanning är en Gregoriansk hymn. 

Delande: I’ve Seen av Lars Gullin är en jazzballad från albumet Portrait of my Pals från 1964. Stycket framförs ibland vokalt med följande text från Gamla testamentet. 

Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen: en tid för födelse, en tid för död, en tid att plantera, en tid att rycka upp, en tid att dräpa, en tid att läka, en tid att riva ner, en tid att bygga upp, en tid att gråta, en tid att le, en tid att sörja, en tid att dansa, en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar, en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag, en tid att skaffa, en tid att mista, en tid att spara, en tid att kasta, en tid att riva sönder, en tid att sy ihop, en tid att tiga, en tid att tala, en tid att älska, en tid att hata, en tid för krig, en tid för fred. (kap 3, vers 1–8). 

Vår förhoppning är att konserten inbjuder till en stunds kontemplation, ett tillfälle att stänga av välden och allt som där är fallet, frihet från frihet att behöva göra något.