Musikaliska förbindelser

Den tolfte augusti 2016 var det dags för årets Kalvfestival. Temat för året var Musikaliska förbindelser, och festivalen bjöd på en blandning av utställningar, en workshop och experimentella konserter tillsammans med kammarmusikaliska konserter i Kalvs kyrka.

Kalvfestivalen har utvecklat flera musikaliska förbindelser i lokalsamhället, Sjuhäradsbygden och den nutida musikscenen. Sedan ett par år bedriver vi skolverksamhet med ungdomar i skolorna i Sjuhärad. I år påverkades också programmet av att Kalv fått ett asylboende med flyktingar från Syrien, Irak och Afghanistan.

Under veckan före festivalen ordnade vi i samarbete med studieförbundet Sensus en workshop med flyktingar, där de i bild fick gestalta sina berättelser – sin bakgrund, sin flykt till det nya landet och sina drömmar om framtiden i Sverige. Ett tiotal personer deltog och på fredag eftermiddag visades bilderna offentligt i en utställning som sedan var tillgänglig under festivaldagarna.

Förutom denna utställning ställde också Borås konstmuseum ut ett videoverk som gick att se under festivaldagarna. Vi visade också jubileumsfilmen om de tio första åren av Kalvfestival.

Invigningskonserten fredag kväll inleddes med ett invigningstal av Eva Johansson, politiker och kalvbo. Musiken som inledde festivalen framfördes av Kenneth Karlsson, piano och indiskt harmonium och Elisabeth Holmertz, sopran. Klassiker av Luigi Nono och Rolf Wallin liksom Tansy Davies sång om en fredsaktivists öde stod på programmet.

Lördagsförmiddagen ägnades om filosofiska betraktelser och samtal om musik liksom tankar om vad Kalvfestivalen betytt för orten. På eftermiddagen fick vi uppleva hur David Härenstam på sitt ekvilibristiska vis lockade oväntade klanger ur sin gitarr.

Anna Eriksson Weiser och Ensemble Makadam framförde ett gränsöverskridande och nyskapande verk i vilket publiken deltog med en ohörbar bordun genom att brodera på tyg. Till detta framförde ensemblen en strukturerad improvisation. Verket var mycket visuellt och väckte frågor om vårt lyssnande och om musikens förhållande till rummet och uppmärksamheten.

Det mest publikdragande arrangemanget i år var konserten med Stina Ekblad och en kammarensemble som framförde dikt, musik och sång med utgångspunkt i Edith Södergrans diktning. Konserten var mycket uppskattad av den stora publiken.

Efter konserten kunde publiken gå ut på kyrkbacken och ta del av finalen på Kalvfestivalens skolprojekt i år. Det var ungdomar från Vårgårda som tillsammans med dansare från danskompaniet E=mc2 Dance som framförde ett dansverk som de utvecklat under skolturnén i våras. Turnén ägde rum i april och gick till skolor i Svenljunga, Limmared, Vårgårda, Töllsjö, Fritsla, Örby och Ulricehamn. Turnén fick sin avslutning genom att dansverket framfördes söndag den 14 kl. 15.00 på Rydals museum.

Kvällen fortsatte med musikaliska förbindelser mellan klassisk västerländsk musik och kurdisk sång. Avin Omar förtrollade publiken tillsammans med Ensemble Makadam i ett möte mellan Schuberts musik och traditionell kurdisk improvisation.

Den sedvanliga pilgrimsvandringen på söndag förmiddag bjöd i år på ljudkonstinstallation, musik för hang och dans med E=mc2 och God Moves från Vårgårda.

Festivalen avslutades med ett soloprogram för solo oud, trakterad av den framstående Ahmad Al-Khatib. Även här kunde förbindelser skönjas mellan den arabiska musiktraditionen och vårt västerländska musikarv. Ouden är ju anfader till den västerländska lutan och den arabiska musikkulturen har lämnat bestående spår bl.a. på den Iberiska halvön.

Kalvfestivalen uppmärksammades i flera artiklar i Borås tidning och Svenljunga Tranemo tidning. P4 Sjuhärad direktsände från förberedelserna.

Publiktillströmningen var mycket god i år med en höjdpunkt på 157 personer på lördag kväll.